سوخت هیدروکربنی - شرکت سپهر صنعت مبتکر پارس

سوخت‌های هیدروکربنی چیست؟

سوخت‌های هیدروکربنی تقریبا مانند سوخت‌های فسیلی هستند. به طور مثال نفت خود یک سوخت هیدروکربنی است.

هیدروکربن ها همان گونه که از اسمشان پیداست، ترکیبی از هیدروژن و کربن هستند. هیدروکربن ها معمولا بیرنگ و آب گریز هستند و معمولا بوی خاصی دارند.

 

ساختارهای فرض شده توسط مولکولهای هیدروژن (H) و کربن (C) در چهار ترکیب مشترک هیدروکربن  در سوخت هیدروژنی- شرکت سپهر صنعت مبتکر پارس

ساختارهای فرض شده توسط مولکولهای هیدروژن (H) و کربن (C) در چهار ترکیب مشترک هیدروکربن

 

سوخت هیدروکربنی - شرکت سپهر صنعت مبتکر پارس

                                        سوخت هیدروکربنی

بسیاری از هیدروکربن ها در طبیعت ایجاد می‌شوند. به علاوه به طور ذاتی بر ساختن سوخت های فسیلی، در درختان و گیاهان نیز وجود دارند. به عنوان مثال رنگدانه‌هایی به نام کاروتن که در هویج و برگ‌های سبز وجود دارد، از این دسته هستند.

بیش از 98 درصد لاستیک خام طبیعی یک پلیمر هیدروکربن است. یک مولکول زنجیره ای متشکل از بسیاری از واحدهایی است که به هم وصل می‌شوند. ساختارها و شیمیای هیدروکربن‌های انفرادی، تا حد زیادی به انواع پیوندهای شیمیایی وابسته به اتم‌های مولکول‌های تشکیل دهنده آن‌ها بستگی دارند. از این رو دسته‌های مختلفی از سوخت‌های هیدروکربنی بر اساس ساختارشان داریم.

تاثیر سوخت‌های هیدروکربنی بر محیط زیست

 

به عنوان اجزای اصلی نفت، گاز طبیعی و سموم دفع آفات، این مواد در اثر گلخانه و تغییرات آب و هوا نقش دارند. ازن را تخلیه می کنند، توانایی فتوسنتزی گیاهان را کاهش می دهند.همچنین بروز سرطان و اختلالات تنفسی در انسان را افزایش می‌دهند.

در واقع به خودی خود هیدروکربن‌ها بخشی از طبیعت هستند و آسیبی ندارند. اما ترکیبات شیمیایی تولید شده ناشی و یا در معرض قرار گرفتن در برابر خورشید باعث آسیب به محیط زیست می‌شود.

جایگزین سوخت‌های هیدروکربنی

 

در واقع هرچه درصد کربن موجود در سوخت‌های هیدروکربن کم‌تر باشد، میزان آلیندگی آن کم‌تر است. به طور مثال در گاز طبیعی که مولکول متان تنها یک کربن دارد، تولید دی اکسید کربن آن به مراتب کم‌تر و میزان آلایندی آن کاهش می‌یابد.

امروزه تحقیقات گسترده ای در زمینه‌ی سوخت‌های جایگزین هیدروکربن‌ها صورت پذیرفته و خودروهای برقی سوخت‌های بیوگازی در حال استفاده در کشورهای پیشرفته‌ی دنیا است.

مانیتورینگ سوخت هیدروکربنی

جهت مانیتورینگ شعله های ناشی از سوخت های هیدرو کربنی در صنایع از فلیم دتکتور و یا فلیم اسکنر ها استفاده می شود.

بهترین دتکتور برای شعله های ناشی ز سوخت های هیدرو کربن اسکنر شعله UV است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید این مقاله را مطالعه بفرمایید.

اسکنر شعله UV

پاسخ دهیدآدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند * نام شما